Skip to main content

Keurmerkreglement in begrijpelijke taal Digitall Inclusive - DI

Versie: 28 oktober 2025

Wil je een keurmerk van Stichting Digitall Inclusive? Dan gelden de regels in dit regelement voor jou als partij én voor ons als keuringscommissie. Zo weten we beiden waar we aan toe zijn.  

Let op: officieel is het reglement “in moeilijke taal” het document waarmee je uiteindelijk akkoord gaat. Aan de onderstaande tekst kun je daarom ook geen rechten ontlenen.

In dit reglement lees je: 

  • Hoe jij je registreert; 
  • Hoe we je registratie beoordelen; 
  • Welke rechten en plichten de partijen met ons keurmerk hebben. 
  • Welke rechten en plichten de keuringscommissie van Stichting Digitall Inclusive heeft; 

Zo beoordelen we je registratie

Nadat je een aanvraag hebt gedaan, kijken we of je aan alle eisen voldoet. We zetten ze hieronder op een rij. 

Algemene eisen: voor iedereen

  •  Je biedt producten of diensten digitaal aan. 
  • Er staat een toegankelijkheidsverklaring op je digitale producten. Daarmee bedoelen we op de website/in apps of software. 
  • Voldoende mensen binnen je bedrijf hebben minimaal 1 jaar ervaring met digitale toegankelijkheid of een erkende opleiding gevolgd in de afgelopen 24 maanden. 
  • <100 medewerkers: minimaal één persoon 
  • >100 medewerkers: vijf procent van de medewerkers 
  • Eén keer per jaar nascholing over digitale toegankelijkheid. 

Eisen voor onze partners

Diversiteit, gelijkheid en inclusie is onderdeel van jullie strategische doelen. Teken onze intentieverklaring. Daarmee geven we aan op welke manier we met elkaar willen samenwerken. 

Eisen voor opleiders

  • Je biedt diensten aan die over digitale toegankelijkheid gaan. Bijvoorbeeld opleidingen, cursussen, trainingen of workshops. 
  • Je gaat in op de WCAG (ten minste vanaf versie 2.1) European Accessibility Act en/of EN301549. 
  • Je wordt beoordeeld op inhoud, structuurniveau, examenvragen en slagingscriteria. 
  • Jouw organisatie is ingeschreven bij NVAO, RIO of een vergelijkbare organisatie. 
  • De opleiders hebben een IAAP CPACC, een Deque CPACC of een vergelijkbare certificering van maximaal een jaar oud.

Eisen voor e-learnings (bij opleiders) 

  • Jouw e-learning is voor ten minste 80% digitaal toegankelijk volgens de norm WCAG 2.1. of 2.2 op niveau A en AA. 
  • Minimale eisen waaraan je e-learning voldoet zijn ’the big four’: er is geluidsbediening, toetsenbordbediening, geen flitsen en het kunnen stoppen, pauzeren of verstoppen van bewegende beelden. 

Eisen voor onderzoeksbureaus  

  • Je hebt te bewijzen ervaring van meer dan een jaar met WCAG-EM of EN301549 onderzoek.  
  • Binnen je bedrijf hebben mensen een IAAP CPACC certificering of afgeronde Deque CPACC cursus. 
  • Je hebt een ISO-certificering, B Corp of een vergelijkbaar certificaat waarmee je kunt aantonen dat processen en kwaliteit bijdragen aan een betere wereld. 
  • Of het inderdaad vergelijkbaar is, bepaalt het bestuur van DI.

Eisen voor leveranciers

  • Je levert producten en diensten die bijdragen aan toegankelijke websites, intranet en apps. 
  • Je digitale producten zijn toegankelijk. Dit laat je zien door een WCAG-EM of EN301549 onderzoek. Gebruik dat op een van jouw producten voor een actuele klant.

Eisen voor makers van documenten en visuele communicatie

  • Jouw opgeleverde producten voldoen aan onze criteria. Dit laat je zien door een WCAG-EM of EN301549 onderzoek. Gebruik dat op een van jouw producten voor een actuele klant.  
  • Er zijn mensen binnen je bedrijf die een WCAG-certificering hebben van een erkende opleider.

Eisen voor website of app keuring

  • Je kunt een volledig WCAG-EM-rapport aanleveren dat aantoont dat jouw producten voldoen aan de richtlijnen.  

Het rapport: 

  • is recent (minder dan een half jaar oud) en opgesteld door een erkend bureau met een Digitall Inclusive-keurmerk. 
  • voldoet voor een website aan alle criteria van de WCAG 2.1 A + AA, of WCAG 2.2 A + AA. Heb je een app? Houd dan de geldende criteria voor apps aan. 
  • wordt beoordeeld door onze keuringscommissie. Deze moet volledig en correct zijn. Zo niet, wordt de aanvraag even aan de kant gelegd totdat alle gegevens zijn verstuurd. 

Wij houden de eisen up-to-date en passen ze soms aan. Jij hoeft alleen te voldoen aan de eisen die gelden op het moment van betaling of verlenging van je registratie. 

Aanvraag voor een keurmerk

 Leuk dat je een aanvraag bij ons wilt indienen. Dit heb je nodig:
 

Aanmeldformulier: 

  • Naam van het bedrijf 
  • Adresgegevens  
  • Kamer van Koophandel nummer 
  • Omzetbelastingnummer/BTW-ID 
  • Minimaal één emailadres en één telefoonnummer 
  • Aantal fulltime- en parttime medewerkers op het moment van aanmelden

Dit heb je ook nodig: 

  • Een bewijs dat je voldoet aan de eisen zoals eerder in dit regelement genoemd. Dit kan een kopie, verwijzing of document zijn. 
  • Als het om een partnerschap gaat: een intentieverklaring met daarop de datum waarop we dit partnerschap willen aangaan. Dat gebeurt makkelijk via het formulier op de website. 
  • Uittreksel inschrijving Handelsregister bij Kamer van Koophandel.

Door het inleveren van jouw aanvraag, ga je akkoord met de inhoud van dit reglement (wat je nu leest).  

Tijdens jouw aanvraag

Je kunt akkoord geven door vinkjes te zetten in het aanmeldformulier. De datum wordt automatisch toegevoegd. 

Zodra je het formulier hebt ingevuld, sturen we je een factuur. De kosten hangen af van hoeveel je aanvinkt. Als je in meer categorieën wilt komen, ga je ook meer betalen. Na betaling starten we binnen vijf werkdagen met de keuring. De tarieven vind je hier. 

Let op: als de keuring wordt afgekeurd, wordt het bedrag niet terugbetaald.  

Foutje gemaakt op ingevulde gegevens? Geen probleem. Binnen de betaaltermijn kun je de aanvullende gegevens sturen naar accreditatie@digitallinclusive.nl. 

Behandeling van jouw aanvraag

De keuringscommissie neemt jouw aanvraag in behandeling, als deze compleet is. Dat betekent dat we het aanmeldformulier en documenten hebben ontvangen die passen bij jouw aanvraag. 

Als er informatie mist, ontvangen we dat graag binnen 20 dagen. 

Lukt het niet binnen die 20 dagen? Dan moet je opnieuw jouw aanvraag doen. 

Het kan zijn dat we aanvullende vragen hebben. Die bespreken we dan graag snel met je. 

Afspraak keuring

Het kan zijn dat de commissie een afspraak wil maken met je, voor een extra controle of check op de documenten die je hebt ingeleverd. Dat heet dan een keuringscheck. 

Als er een afspraak voor een keuringscheck wordt ingepland, mag je die uitstellen. Geef dit binnen minimaal 5 werkdagen voor de uitvoering aan. Je krijgt dan eenmalig uitstel van 15 dagen. 

Voorwaarden voor de keuring

  • Je geeft alle gegevens door die de keuringscommissie nodig heeft.  
  • De opgestuurde gegevens zijn juist, volledig en actueel. 
  • Werd je eerder niet goedgekeurd en wil je een nieuwe aanvraag doen, dan zit er zes (6) maanden tussen deze aanvragen.  
  • Jouw keurmerk is niet over te brengen aan iemand anders. Ook niet wanneer je fuseert met een ander bedrijf.

Let op: de keuringsdienst mag relevante gegevens kopiëren voor in hun rapport. 

Jouw aanvraag wordt afgewezen als:

  • Je dat zelf schriftelijk aanvraagt. 
  • Het aanvraagformulier of de registratie niet naar waarheid is ingevuld. 
  • Er niet genoeg bewijs is dat je voldoet aan de eisen en je dit ook niet duidelijker kunt laten zien tijdens de keuring.

Wanneer er sprake is van andere redenen van de afwijzing, zal de keuringscommissie die toelichten.  

Rechten uit het keuringsrapport

Je krijgt het Digitall Inclusieve keurmerk als onderzoek laat zien dat je voldoet aan de eisen. Zo word je zichtbaar in de juiste categorie(ën) in het register.  

De aanvullende eisen van Digitall Inclusive

Je geeft eventuele aanvullende documenten door aan de keuringscommissie als zij erom vragen. Zij kunnen zelf bepalen of ze het nodig vinden om meer op te vragen dan jij hebt ingestuurd. 

Je werkt mee aan de onderzoeken van de keuringscommissie, ook als dit door henzelf is gestart. Ze kunnen gegevens opvragen die nodig zijn voor de registratie of om de controle aan te vullen. 

Wijziging van gegevens? Geef ze zo snel mogelijk door via accreditatie@digitallinclusive.nl 

Op de website

Wanneer je het Digitall Inclusive keurmerk ontvangt, komen de volgende gegevens op de website: 

  • Bedrijfsnaam 
  • Adres 
  • Relevante contactgegevens 
  • Kamer van Koophandel 
  • Logo 
  • Een eventuele tekst, waarin je vertelt over jouw bedrijf en product. Maximaal 1500 tekens. 

Verklaring van registratie en gebruik logo

Heb jij ons keurmerk? Dan heb jij recht op: 

  • Een verklaring van jouw registratie. Die vind je op onze website. 
  • Jouw keurmerklogo én een bijbehorende tekst die wij voor je schrijven. 

Jij mag natuurlijk het logo gebruiken. Wel op de juiste manier. Bijvoorbeeld op je website, in je e-mailhandtekening of in presentaties. Het logo moet linken naar de hoofdpagina van onze website of naar jouw eigen registratiepagina.  

Ons logo mag niet worden gebruikt door organisaties en bedrijven die niet door ons zijn gekeurd. Je mag niet doen alsof je wel gekeurd bent als dat niet zo is. Wanneer je een keurmerk hebt voor verschillende categorieën, mag je meerdere logo’s gebruiken.  

Geldigheid van jouw registratie

 Jouw registratie begint zodra je een positief keuringsrapport binnenkrijgt en is twee jaar geldig. Wij laten je op tijd weten wanneer jouw registratietermijn stopt. 

Verleng je jouw registratie niet, dan vervalt het na die twee jaar.  

Wil je daarna alsnog registreren? Dan kan dat zeker. Je kunt altijd een nieuwe keuring aanvragen. Daar hoort wel een herbeoordeling bij. Je betaalt daarvoor hetzelfde bedrag als voor een nieuwe registratie.  

Controle van jouw registratie

Tijdens jouw registratieperiode mogen we onaangekondigd controleren of je nog voldoet aan de eisen van ons keurmerk. Dit kan op verschillende categorieën zijn. De keuringscommissie doet dat willekeurig. Of op basis van klachten. De keuringscommissie geeft aan wat ervoor nodig is om de controle uit te voeren. Er is geen betaling nodig. 

Ook eventuele partners kunnen die controle krijgen. Dat zal dan op bijvoorbeeld aangeleverde documenten of naleving van de intentieverklaring zijn. Als er een controle plaatsvindt, werk je daaraan mee. 

Positieve beoordeling? Niks aan de hand. Je registratie blijft dan tot het einde van de registratieperiode.  

Negatieve beoordeling? Dan mag je herstellen wat is afgekeurd binnen een bepaalde tijd. Daarna word je opnieuw beoordeeld.    

Als je niet voldoet aan de maatregelen van de controlebeoordeling, stopt je registratie. Wanneer je herbeoordeling wel positief is, gaat je registratie door.  

Alles wat wordt gevonden tijdens de controlebeoordeling, zetten wij in het keuringsrapport. Zowel de positieve als de negatieve dingen.   

De keuringscommissie

Voordat je het keurmerk van Digitall Inclusive ontvangt, kijkt de keuringscommissie of je voldoet aan alle eisen. Daarbij houden we ons aan de Algemene Voorwaarden om te werken aan inclusie en toegankelijkheid. De leden van de commissie vind je op onze website. Als er op dit moment geen commissie is gevormd, voert het bestuur de keuring uit. 

Van Drempelvrij.nl naar Digitall Inclusive

Welkom bij Digitall Inclusive. Dit moet je weten over de overgangsregeling van waarmerkhouders.  

Als huidige waarmerkhouder heb je een certificaat gekregen. Dat certificaat is ook geldig bij ons. 

Voor 1 januari 2026 vervang je het Drempelvrij-logo door ons keurmerklogo. Op je website, app en andere communicatiemiddelen.  

Had je je al gemeld bij Drempelvrij voor 1 oktober 2025, dan keuren zij je nog op hun voorwaarden. Heb je je bij hen gemeld in oktober, dus voor 1 november 2025, dan moet je al voldoen aan onze eisen en dus aan alle eisen van WCAG 2.1 of 2.2 AA voldoen.  

Let op: na 1 november 2025 kun je geen Waarmerk Drempelvrij-inspectie meer aanvragen.  

Uitbreiden van de registratie

Je kunt jouw registratie uitbreiden met andere categorieën. Vul dit aanvraagformulier in. Jouw aanvraag wordt gekeurd door de keuringscommissie.  

Ook je bestaande categorieën worden beoordeeld. Zie dit als een controlebeoordeling. Krijg je een positieve beoordeling? Dan word je huidige registratie verlengt met twee jaar. Én de uitbreiding ervan.  

Kosten registratie

Je betaalt een entreebedrag voor het aanmelden. 

Ben je gekeurd? Dan betaal je jaarlijks een bijdrage.  

Deze bedragen worden in november vastgesteld voor het komende kalenderjaar en daar krijg je ook bericht over.   

Tarieven

Klachten

Als je het niet eens bent met een beslissing van de keuringscommissie, bijvoorbeeld over het uitstellen of stopzetten van je registratie, kun je hierover een schriftelijke klacht indienen bij ons.
Leg uit waar je het niet eens bent en waarom.

Wij proberen zo snel mogelijk jouw klacht te behandelen. We passen, waar dat nodig is, hoor en wederhoor toe. Dit gebeurt op een zorgvuldige en vertrouwelijke manier, zodat er een eerlijk besluit kan worden genomen. Je krijgt binnen drie weken antwoord. 

Als je het niet eens bent met de beslissing over je klacht, kun je binnen zes weken na het ontvangen van die beslissing in beroep gaan bij de Commissie van Beroep. 

Je beroepschrift moet worden ondertekend en bevat in ieder geval: 

  • Naam 
  • Adres 
  • Datum 
  • Over welk besluit het gaat 
  • Waarom je het er niet mee eens bent. 
  • Als het kan, voeg je ook een kopie van het besluit toe. 

Wij stellen de Commissie van Beroep samen. Deze bestaat uit minimaal drie deskundige en onafhankelijke personen. De commissie neemt binnen een bepaalde tijd een beslissing over jouw beroep. 

De Commissie van Beroep moet zich houden aan regels en de beroepsprocedure, zodat alles duidelijk en eerlijk gebeurt.