Skip to main content
Nieuws

Werken aan een toegankelijke, begrijpelijke en gebruikersvriendelijke overheidsdienstverlening

Op 8 maart presenteerde staatssecretaris Van Huffelen, samen met de ministers van Economische Zaken en Klimaat, Justitie en Veiligheid en Rechtsbescherming, de plannen voor digitalisering in Nederland. We zetten de hoofdlijnen op een rij.

Staatssecretaris Alexandra Van Huffelen (Koninkrijksrelaties en Digitalisering).
bron: digitaleoverheid.nl

Verbeteren van digitalisering in 4 thema’s

Om een veilige, inclusieve en kansrijke digitale samenleving te maken voor alle Nederlanders zijn er vier thema’s bepaald:

  1. Digitale fundament: Er wordt een goede basis gelegd voor het verbeteren van de digitale overheid, samenleving en economie.
  2. Digitale overheid: De mens moet meer centraal staan met veilige, betrouwbare en toegankelijke dienstverlening.
  3. Digitale samenleving: Het verbeteren van o.a. digitale zorg, onderwijs en mobiliteit zijn belangrijk.
  4. Digitale economie: Met een veilige en open digitale economie komen er kansen voor bedrijven. Ook is het belangrijk om consumenten te beschermen.

Speerpunten van digitalisering

Door te investeren in een betere digitale samenleving krijgen meer mensen gelijkwaardige kansen. Het beschermen van de rechten van mensen is daarbij ook erg belangrijk. Daarom komt er meer aandacht voor:

  • Digitale inclusie
  • Toegankelijkheid
  • Digitale veiligheid (cybersecurity)
  • Privacy

Lees de hele kamerbrief op rijksoverheid.nl

Minister for Digitalisation

Nederland wil ook internationaal graag meer aandacht voor de mogelijkheden, kansen en uitdagingen van digitalisering. Het kabinet wil een voorbeeld zijn voor bedrijven en organisaties, maar ook voor andere landen. Daarom heeft de staatssecretaris internationaal de titel “Minister for Digitalisation”.

Meer informatie

Het bericht Werken aan een toegankelijke, begrijpelijke en gebruikersvriendelijke overheidsdienstverlening verscheen eerst op DDAI – Dutch Digital Accessibility Index.